Tidningen Metro sprider lögner om SD kring Järva Pride

De senaste dagarna har det stormat rejält i olika medier (inte minst sociala) kring ett evenemang kallat Järva Pride som går av stapeln den 29:e juli i år, samtidigt som Stockholm Pride pågår. Dessa två evenemang har dock helt olika arrangörer och har inget med varandra att göra förutom att de båda är HBT-relaterade. Bakom det helt privata arrangemanget Järva Pride står Jan Sjunnesson, före detta chefredaktör för nättidningen Samtiden och numera krönikör för sajten Avpixlat. Evenemanget har även en Facebook-sida.

Anledningen till detta inlägg är dock en artikel jag läste i vänstertidningen Metro som publicerades idag omkring kl 19.00 med följande rubrik: HBTQ-aktivister protesterar mot SD-Pride: ”De hetsar mot invandrare”.  Här får man intrycket av att SD, alltså Sverigedemokraterna, skulle stå som arrangör av ett Pride-evenemang. Se skärmdump nedan.

PJ 1

 

Vid ytterligare två tillfällen förekommer även detta i brödtexten som alltså Metro själva skrivit. Man kan här läsa att det skulle vara ”SD:s Pridetåg” och ”SD:s Pride”. Se skärmdumpar nedan.

PJ 2 PJ 3

Artikeln handlar om just Järva Pride och Metro vill alltså med rubriksättning och innehåll göra gällande att Sverigedemokraterna står som arrangör av evenemanget vilket är direkt felaktigt. SD har alltså inget med arrangemanget att göra. Då jag inte har en alltför förlåtande inställning gentemot liknande övertramp tog jag kontakt med Metro på Twitter, i det närmaste omedelbart efter det att den publicerats. Se skärmdump nedan och notera gärna tidsmarkeringen, kl 19.09.

PJ 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag passade även på att pinga artikelförfattaren Linnea Carlén som också finns på Twitter med kontot @sompojkarna.

PJ 5

Metro svarade, vilket naturligtvis hedrar dem. Att de skulle sträcka sig så långt som att tacka för att jag uppmärksammade dem på detta var dock inte att tänka på. Notera tiden, kl 19.17.

PJ 6

Även Carlén intygade så småningom att rubriken var ändrad. Notera även denna tid, kl 19.47.

PJ 7

Då jag inte nöjde mig med att bara rubriken skulle ändras twittrade jag följande men fick dock inget svar:

PJ 8

Nu händer däremot något mycket märkligt. Klockan 19.48 twittrar Carlén följande, detta alltså bara minuten efter hon intygat att rubriken var ändrad.

PJ 9

 

 

 

 

 

 

Då någon av de övriga twittrarna pingat in Sjunnesson i tråden kunde även han intyga att varken SDPJ 10 eller Avpixlat hade något med Pride Järva att göra.

 

I skrivande stund är klockan 23.50 och tror ni att Metro har gjort den efterfrågade korrigeringen de försäkrade att de gjort? Nej, naturligtvis inte. Rubriken ser fortfarande ut så här. Inte heller brödtexten har de brytt sig om att ändra.

PJ 1

 

Så vad ska man egentligen ha för uppfattning om trovärdigheten och sanningshalten hos tidningen Metro, en av Sveriges största tidningar? De kan ju inte skylla på att detta skulle vara ett misstag, då de vid ett flertal tillfällen uppmärksammades på artikelns felaktigheter. Jag var heller inte den ende som påtalade detta för dem. Nej, det finns tyvärr anledning att tro att de helt medvetet valde att ignorera detta helt enkelt för att de själva har en agenda som i själva verket går ut på att rikta osaklig kritik mot SD. Ändamålet helgar medlen.

Uppdaterad 2015-07-21 kl 17.15:

Idag när jag återigen kollade artikeln såg jag att Metro uppdaterat rubriken, kl 16.12,  men felaktigheterna i brödtexten kvarstår. Man kan naturligtvis fråga sig hur mycket SD-profil Sjunnesson ska tillskrivas. Mig veterligen är han medlem i SD men har inget uppdrag för partiet. För Metro tycks det vara viktigare att associera SD till evenemanget och påstådd hets mot invandrare än att hålla sig sanningsenliga. Sjunnesson har nu också själv valt att kommentera de senaste dagarnas skriverier på sin egen blogg. Se uppdaterad skärmdump nedan.

PJ 11

Det här inlägget postades i HBT, Journalistik, Metro, Sverigedemokraterna och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tidningen Metro sprider lögner om SD kring Järva Pride

  1. Ping: Pink washing och Pride Järva | Sjunne [ dot ] com

    • Spelevinken skriver:

      Hej Jan!
      Tack för din kommentar. Mitt inlägg på bloggen ska främst uppfattas som kritik mot tidningen Metro och deras ohederliga försök att associera SD med ett evenemang som partiet inte har någon del i, än som ett odelat stöd för Järva Pride. Men jag uppmuntrar naturligtvis alla försök som initieras till att sprida och synliggöra positiva HBT-budskap så länge det genomförs med äkta engagemang och seriositet och jag hoppas att du som arrangör kommer att förvalta detta ansvar på bästa sätt. Jag vill därför fortsatt försöka förhålla mig någorlunda neutral till just Järva Pride tills att jag sett mer av själva resultatet även om syftet verkar gott. 🙂

  2. Jan Sjunnesson skriver:

    Hej och stort tack. Jag ska göra vad jag kan. Skrev detta idag, tog 8 timmar 🙂

    http://sjunne.com/2015/07/21/pink-washing/

Kommentera

